Mi az a DRC?

Írta: Kategória: Tudásbázis Dátum: 2015-03-11 3 hozzászólás

 

Miután létrehoztuk a kapcsolási rajz alapján előírt összeköttetéseket a NYÁK terven, szükséges leellenőriznünk, hogy a terv megfelel-e a gyárthatóság követelményeinek.

Erre a feladatra a NYÁK tervező szoftverek többsége tartalmaz egy úgynevezett DRC (Design Rule Check, magyarul tervezési szabályok ellenőrzése) funkciót. Ahhoz, hogy az ellenőrzést le lehessen futtatni, szükséges megadni a programnak a tervezési szabályokat. Ezek azokat a határértékeket jelentik, amelyek technológiai szempontból még garantálhatóan kivitelezhetők. Például, a NYÁK gyártás során az egyik legfontosabb paraméter a vezetősávok szélessége. Esetünkben ennek minimum 0,15mm-nek kell lennie, de előfordulhat, hogy figyelmetlenségből valaki 0,1mm-es vezetékekkel tervez. Ha a megfelelően felparaméterezett DRC ellenőrzést lefuttatja, akkor azonnal látni fogja, hogy a tervében melyek azok a részek, amelyek nem felelnek meg a gyártási követelményeknek.

 NYÁK DRC hibák

Minden szoftvernek más-más kinézetű a DRC konfigurálási felülete és rendszere, de végsősoron mindnek ugyanazokat az adatokat kell megadni. Ezek általában a következők:

  • minimális vezetőszélesség,
  • minimális furatméret,
  • minimális távolság a vezetők között,
  • minimális távolság a furatok között,
  • minimális távolság a vezetők és furatok között,
  • minimális távolság a kontúrtól,
  • maximális furatméret fúróval fúrva.

A fentieken kívül a komolyabb tervezőszoftverekben további szabályok megadására is van lehetőség, de általában ezek a legfontosabbak. A DRC beállítása után bármikor futtathatjuk az ellenőrzést, és ez a legtöbb szoftverben 1 vagy 2 kattintást jelent.

DipTrace Auto DRC funkció a NYÁK tervezéskorSőt, bizonyos programok (pl. Altium, Diptrace) valós idejű DRC funckiót is tartalmaznak, ami azzonnal jelzi a beállított tervezési szabályok alapján, ha egy vezetőt túl közel tennénk a másikhoz, vagy bármi olyat terveznénk, amely nem felel meg a gyárthatósági követelményeknek. A bal oldali képen a Diptrace a tervezés közben valós időben mutatja, hogy túl közel vannak a vezetők egymáshoz.

A DRC természetesen elvégezhető a sok programban megtalálható “autoroute” funkcióval összehuzalozott NYÁK terven is, de az automata huzalozó eleve a tervezési szabályokból kiindulva (a DRC-ben beállított paraméterekkel) készíti el a huzalozást, tehát a létrejött terv biztosan megfelel a beállított tervezési szabályoknak, így azt nem feltétlenül szükséges ellenőrizni, ha utólag kézzel nem módosítottuk a tervet.

 

Kivételes esetek

Előfordulhatnak olyan esetek, amikor a DRC hibát jelez annak ellenére, hogy a terv láthatóan jó. Ez tipikusan akkor fordul elő, amikor egy összefüggő földfóliát vékony vonalakból hozunk létre, a DRC pedig jelzi, hogy túl vékonyak a vonalak, és túlságosan közel (átfedésben) vannak egymással.

A másik kivételes eset, amikor a terv elektronikailag funkcionáló részei megfelelnek a tervezési szabályoknak, de a rézrétegeken levő feliratok már túlságosan vékony vonallal vannak megrajzolva.

Amikor egy megrendelés beérkezik hozzánk, az első dolog amit elvégzünk, az a DRC ellenőrzés. Ennek során a fenti két esetet kivételként kezeljük, és nem jelezzük a megrendelő felé, mint DRC hibát. A 0,15mm-nél vékonyabb vonalvastagsággal tervezett feliratok is általában szépek lesznek, de extrém esetben ezek minőségét garantálni már nem tudjuk.

 

Miért érdemes a DRC-t elvégezni?

Természetesen a DRC elvégzése nem kötelező, de ha az Ön tervezőszoftvere alkalmas erre, megéri rászánni az időt. Ugyanis, ha DRC hibát tartalmazó tervet kapunk, akkor utána egyeztetnünk kell a vevővel a hiba kijavításáról, ami egész biztosan több időt fog igénybe venni, mint egy DRC ellenőrzés lefuttatása. A hibákat az egyeztetés alapján mi is ki tudjuk javítani, de a hibamentes terv leadásával a gyártás a lehető leghamarabb elkezdődik, amivel időt (azaz pénzt) takaríthat meg.