Első rendeléskor mennyivel kell többet fizetnem?

Írta: Kategória: Tudásbázis Dátum: 2015-08-12 Hozzászólások letiltva.

 

Időnként elhangzik a megrendelőink részéről a címben feltett kérdés, miszerint mennyibe kerülnek nálunk egy új típus gyártatásakor az egyszeri költségek? Az ár csak bizonyos esetekben lesz több (pl. ha tervezésre is szükség van), de ennek elmagyarázása általában meghaladja egy telefonbeszélgetés/email kereteit, ezért úgy döntöttünk, hogy mindenki számára elérhetővé tesszük a magyarázatot.

A jó hír: semennyivel!

Vannak olyan gyártók, ahol az úgynevezett “egyszeri költségek” címén 2.000 – 15.000 Ft közötti összeget számolnak fel előkészítési díjként, filmköltségként, kontúrmaró program írása címén, amelyet a következő rendelésnél már nem kell kifizetni. Mivel ez a szokás már hosszú évtizedek óta él, sok új ügyfelünk ehhez szokott hozzá, és általában meglepődve tapasztalják, hogy ilyen költségek nálunk nincsenek.

A NYÁK gyártás ténylegesen egyszeri költségeit már az első rendelésnél sem számítjuk fel. Más gyártóknál az egyszeri költségek elengedése utánrendelés esetén azért is működhet mézesmadzagként, mert egy új konstrukció általában csak többszöri módosítás után éri el a végső formáját, addig pedig mindvégig fizetni kell ezeket. A nem túl tapasztalt vevő pedig abban reménykedik, hogy az igen bonyolult tervének már az első verziója is tökéletesen fog működni. Ne dőljön be ennek!

Az elmúlt évtizedekben a piac megváltozott, és egyre nagyobb az igény a prototípusok és kis darabszámok gyártására. A költségek csökkentésének egyik módja az úgynevezett “pooling” szolgáltatás biztosítása, azaz több megrendelő által gyártatni kívánt NYÁK egy nagy panelbe történő montírozása, és egyszerre gyártása. Ezt a szolgáltatást nyújtjuk mi is.

Ez azt okozza, hogy nálunk nincsen minimálisan gyártható méret (pontosabban ez 5x5mm) vagy minimális mennyiség, amivel ki kellene tölteni valamilyen technológiai okokból minimálisan gyártható méretű panelt. Más gyártóknál, akik nem pooling-ban gyártanak, szükséges lehet, hogy ha kisméretű a terv, akkor több tervet összemontírozzanak, hogy az kiadja a legkisebb gyártható méretet. Ilyen nálunk nincsen. Ezek a gyártók általában a filmköltséget az első rendelésnél magas áron felszámítják, beletaszítva abba a kényszerbe a megrendelőt, hogy pontosan ugyanabból a tervből, ugyanabban az elrendezésben rendeljen legközelebb is, különben ismét filmet kell gyártani, aminek a díját a megrendelőre terhelik. Ez arra sarkalja a fejlesztőket, hogy ne fejlesszenek a hardveren – kész agyrém!

Nálunk, a pooling gyártásban nem tudjuk újra felhasználni a fóliákat, hiszen annak a valószínűsége szinte nulla, hogy ugyanazok a megrendelők pontosan ugyanazt és ugyanolyan darabszámban rendeljék, mint az egyszer már leadott rendeléseiknél, amelyeket egy pooling táblán gyártottunk. Többek között ez is az oka, hogy filmköltséget nem számítunk fel.

A megértéshez elengedhetetlen, hogy tisztázzuk: vannak ténylegesen egyszeri költségek, illetve vannak azok a költségek amelyek minden esetben felmerülnek, ha egy NYÁK gyártása megkezdődik, függetlenül attól, hogy előzőleg már gyártottuk-e vagy sem. Ez utóbbiakat nevezzük megrendelésenkénti költségeknek. Lássuk, hogy ez a két kategória mit tartalmaz, és milyen erőforrásokat vesz igénybe!

Megrendelésenkénti költségek:

  • kapcsolattartás a megrendelővel (időt és/vagy pénz)
  • a gyártás folyamatainak nyilvántartása (idő)
  • gépek beállítása/ráállás a gyártás kezdetekor (idő)
  • 1db-os rendelés esetén is több darabot készítünk a hibalehetőségek miatt (idő, anyag, szerszámkopás)
  • mindig a futó pooling táblákba történő montírozás (idő)
  • számlázás, járulékos adminisztráció (idő)
  • a gyártmányok logisztikai kezelése (idő)
  • csomagolás és csomagfeladás (idő, csomagolóanyag)
  • ingyenes szállítást biztosítunk bruttó 20.000 Ft rendelési érték felett (pénz)

Ténylegesen egyszeri költségek:

  • DRC ellenőrzés (idő)
  • gyártás előkészítés a pooling táblába montírozáshoz (idő)
  • filmkészítés (pénz)

Mivel célünk, hogy ügyfeleinknek többségének kedvezzünk, ezért úgy döntöttünk, hogy az egyszeri költségeket eltöröljük, és ingyenesen biztosítjuk a megrendelőink számára. A megrendelésenkénti költségek viszont mindannyiszor fel fognak merülni, ahányszor a megrendelő lead egy megrendelést – függetlenül attól, hogy azt már egyszer gyártottuk-e vagy sem, mert ezeket a munkafolyamatok fenntartásához ki kell gazdálkodnunk.

Fórumokon olykor lehet olvasni olyan hozzászólásokat, miszerint a NYÁK gyártók ezekkel a költségekkel csak a lehúzásra mennek rá, hogy minél nagyobb hasznot szerezzenek a megrendelők kárára. A valóság ezzel szemben az, hogy ezen díjak legnagyobb része ténylegesen felmerülő költségeket fedeznek, és általában csak kis rész  – vagy semennyi sem – realizálható profitként belőlük.

Néha elhangzik az az érv is, hogy inkább azért viszi más gyártóhoz a kisebb megrendelését a vevő, mert ott már a következő rendelés az egyszeri költségek levonása miatt olcsóbb. Ez valóban így van, azonban három dolgot nem árt figyelembe venni, mielőtt ez lenne a döntő szempont.

  1. Egy-egy új áramkör a leggondosabb tervezés mellett is a 2-3-4-ik áttervezés után nyeri el végleges formáját, addig pedig mindig jelen lesznek az “egyszeri költségek”.
  2. Azoknál a megrendeléseknél, ahol a termék már bejáratott, általában több százas vagy több ezres darabszám a jellemző. Ezek mellett a legtöbb esetben eltörpül az egyszeri költségek és a megrendelésenkénti költségek összege.
  3. Egyszeri költségeket mi már az első megrendelésnél sem számítunk fel.

Mindezeken túl olyan alapszolgáltatásokat nyújtunk, amelyek más gyártóknál általában felárasak:

  • ingyenes E-teszt,
  • kontúrkialakítás kontúrmarással (nincs maróprogram tervezési díj),
  • korlátlan számú (furatgalvanizált) furat.

A fent leírtaktól függetlenül a gyártás induló díjait (megrendelésenkénti költségek) természetesen ki lehetne venni az árból, viszont a felmerülő költségeket akkor más formában kellene kigazdálkodnunk: pl. minden DRC hiba vagy egyeztetés, egyértelműsítés után fizetnie kellene a megrendelőknek. Ez végül az ár teljes kiszámíthatatlanságához vezetne, sok bosszúságot okozva az ügyfeleinknek, hiszen hiába lát egy árat az online felületen, ha végül mégsem annyit fizet. Ez pedig az alapelveinkkel ellentétes lenne.